6 вер. 2013 р.

Стенограма пленарного засідання 05 вересня 2013 року

ЗАСІДАННЯ ЧЕТВЕРТЕ
Сесійна зала Верховної Ради України
05 вересня 2013 року, 10 година
Веде засідання Голова Верховної Ради України В.В.РИБАК

ЛУКАШ О.Л.
Дякую. Шановні народні депутати, шановні присутні, пане Голово, президія! Вашій увазі пропонується розроблений Міністерством юстиції і внесений Кабміном проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо виконання судових рішень. Вам відомо, що відбулося пілотне рішення Європейського суду з прав людини  "Юрій Миколайович Іванов проти України". І наша держава була зобов’язана  запровадити ефективний засіб юридичного захисту або комплекс таких засобів, який би забезпечив адекватний та достатній захист від невиконання або затримки виконання рішення національного суду, за виконання якого вона несе відповідальність відповідно до принципів, встановлених практикою Європейського суду з прав людини.

На виконання зазначеного рішення Верховною Радою України вже прийнятий   Закон про гарантії держави щодо виконання судових рішень. Цим законом була запроваджена процедура виконання рішень судів боржниками, за якими є державні органи, підприємства, установи та організації, а також юридичні особи, примусова реалізація майна яких забороняється відповідно до законодавства.

Саме з метою забезпечення повного виконання зобов'язань держави та вдосконалення положень Закону України про гарантії держави щодо виконання судових рішень Міністерством юстиції України було розроблено законопроект, який ми розглядаємо сьогодні.

Проект передбачає встановлення механізму визначення розміру заборгованості, її реструктуризацію та поетапне погашення.  Зокрема, у законі зазначено наступні механізми. Виконавчі документи за рішенням суду про стягнення коштів або рішення суду, яке набрало законної сили боржниками, за якими є, визначені частиною першою статті 2 цього закону, суб'єкти, які винесені до набрання чинності цим законом, подаються до органу державної виконавчої служби протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим пунктом.

Ми пропонуємо державі зробити аудит судових рішень, які виносились державою в інтересах громадян України, підприємств, інших юридичних осіб, але не виконувалися. На сьогодні повного аудиту таких заборгованостей не існує.

І друге, що ми просимо підтримати, це поетапне погашення, поетапне погашення з 2014 року в такій черговості. В першу чергу…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершити дайте можливість.

ЛУКАШ О.Л. Я дуже прошу звернути увагу на черговість, яку пропонує уряд.

В першу чергу, гроші повинні отримати соціально не захищені верстви населення. В першу чергу, погашається заборгованість за рішенням суду щодо стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок злочину, каліцтва або іншого ушкодження здоров'я, а також у зв'язку з втратою годувальника.  В другу чергу, держава погашає заборгованість за рішенням суду, пов'язаними  з трудовими правовідносинами, пенсійними та соціальними правовідносинами.  В третю чергу погашається заборгованість за всіма іншими рішеннями суду. 
Розмір бюджетних асигнувань на погашення заборгованості визначається Законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Хочу підкреслити, що це дуже серйозна спроба врегулювати  питання і виконати зобов’язання України за згаданим вище пілотним рішенням Європейського Суду. Я знаю, що народних обранців турбує два моменти. Перше – це строк позивної давності і друге – факт автоматичного виконання рішення, якщо особа не встигла звернутися протягом певного строку, щоб виконати її судове рішення. Ми пропонуємо зняти це питання, але ми дуже просимо вас проголосувати технічні зміни, можливість аудиту рішень, аудиту без жодних обмежень. І третє –  реструктуризацію. В бюджеті не буде коштів більше чим вони є, але вони повинні витрачатися не на комерційні потреби, а в першу чергу на пенсії, на аліменти, на компенсацію за каліцтва і таке інше.

Це три моменти, які я дуже хочу, щоб з'єднали сьогодні і владу, і опозицію. І прошу вас також згадати, що це не просто спроба виконувати зобов’язання держави перед громадянами, а також наші євроінтеграційні зобов’язання. Дякую за увагу і прошу підтримати.

10:16:28
РОЗЕНКО П.В.

Павло Розенко, фракція "УДАР Віталія Кличка". Справді, у нас парадоксальна картина виходить в країні, що у  нас виявляється  для того, щоб виконувати рішення суду, які вже  набрали законної чинності, треба приймати ще додатково якісь закони, які будуть встановлювати гарантії для виконання судів. Це аж  ніяк не європейський шлях, де  в Європі абсолютно чітко зазначено, рішення, яке набрало законну силу, має автоматично виконуватися.

І мова тут іде про те, що, справді, якщо брати зауваження, які говорила Європейська комісія, вони, і якщо брати "список Фюле", тут чітко написано "якнайшвидше виконання всіх рішень Європейського суду з прав  людини". Це має забезпечити  Україна.

Але що говорить нам Європейський суд з прав  людини? Що в основному… основними проблемами, які призводять до констатації європейським судом з прав людини порушень Україною положень Європейської конвенції про права людини, є невиконання рішень національних судів. Тобто проблема у тому, що у нас держава не виконує рішення національних судів. І, нажаль, перший крок до невиконання цих судів зробила попередня Верховна Рада, коли ухвалила Закон "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", яким, фактично, заблокувала всі  виконання всіх судових рішень, що стосується соціальних питань, а це, в першу чергу, виплати чорнобильцям, дітям війни, працюючим пенсіонерам тощо. І зараз, нажаль, ми… нам уряд пропонує нам цей законопроект знову легалізувати.

Тому позиція фракції "УДАР" є наступною: ми однозначно підтримуємо всі європейські і проєвропейські закони, і за цей законопроект ми будемо голосувати лише в одному випадку, коли з нього будуть вилучені Прикінцеві положення щодо внесення змін до закону України "Про гарантії держави щодо судових …

10:21:39
ЦИБЕНКО П.С.
Шановні колеги, шановні громадяни! Фракція Комуністичної партії  України, Петро Цибенко, голова Ради ветеранів України.

Шановні колеги! Пані міністр зараз закликала народних депутатів України  прийняти  зміни до законодавства, пов'язані з прийняттям  Закону про державні гарантії щодо виконання судових рішень.

Шановна пані міністр! Я хочу вам сказати, що  у пільгових категорій громадян України, у ветеранів-фронтовиків, у дітей війни, у чорнобильців  зашпори не відійшли ще від попередньої ініціативи, з якою ви виступили.

Хто забув, нагадаю. Навесні  2011 року Кабінет Міністрів України – це я підкреслюю особливо – вніс законопроект щодо державних гарантій виконання судових рішень, яким передбачав механізми виконання судових рішень першим розділом, а другим розділом множив на нуль всі закони, які стосувалися соціального захисту ветеранів, чорнобильців, дітей війни і так далі і тому подібне. І тільки завдяки зусиллям,  найперше, фракції Компартії України і ветеранських організацій України вдалося других розділ… ще раз хочу наголосити, руйнувалася вся законодавча база щодо соціального захисту ветеранів, вдалося прийняти закон лише в об'ємі першого  розділу.

Що пропонується, шановні колеги? Пропонується ручний режим виконання судових рішень. Нагадую, хто забув. Рішень, які прийняті судами іменем України.  Так от пропонується режим виконання… ручний режим виконання. Зараз цю функцію виконую 745-а Постанова  Кабінету Міністрів. Тепер вони хочуть це зробити законом. Отже, наголошую, фракція Компартії України категорично проти прийняття цього документу і буде… не просто не буде голосувати, а буде голосувати проти цього документу.
Дякую.

10:26:23
ЛЯШКО О.В.
Олег Ляшко, Радикальна партія. Шановні колеги! Я думаю, що всі ви погодитесь, проблема не в якості законів, а проблема в їх виконанні. Хіба у нас немає норми Конституції, яка передбачає обов'язковість виконання судових рішень? Є. Але водночас ми маємо рішення Конституційного Суду, який передбачає, що виконання судових рішень залежить від того, що написано в бюджеті. А в бюджеті на цей рік жодної копійки на виконання рішень судів по чорнобильцях, по дітях війни, по афганцях, по інших категоріях громадян.

І знову ж законопроект, який пропонує уряд, передбачає, що судові рішення виконуються залежно від сум, які передбачені в бюджеті. Я вважаю, що судове рішення має виконуватися незалежно ні від яких обставин. Немає в бюджеті коштів – продайте державні дачі, продайте машини, продайте літаки чартерні і виконуйте судові рішення. Люди, баби, діди, які по 5, по 10 років ходять по судах, щоб відсудити свої 20 гривень, ви їм роками не віддаєте. Я вважаю, це ганьба і дискредитація…

11:35:49
СИМОНЕНКО П.М.
Шановні колеги! Проблема суддів і судової гілки влади –  це в першу чергу проблема свавілля правового, яке відбувається у  нас в державі. Сьогодні хто тільки не говорить про недовіру до суддів, про те, що суди сьогодні повністю залежать від олігархів, що суди корумповані, і  саме життя  підтверджує всі ці висновки. Бо сьогодні можуть прийти під стіни Верховної Ради і на весь голос про це заявити і ті ж самі чорнобильці, яких неодноразово обманювали, в тому числі в судах, афганці, діти-війни. Ті ж самі мажори сьогодні користуються послугами суду, бо збивають і вбивають людей, в п’яному чи наркотичному угарі сідаючи за кермо автомобіля і потім не відповідають. Ті ж самі судді замінюють ту ж саму статтю бувшому народному депутату, який вбив людину у своїх, так скажімо, володіннях охотхазяйства, і сьогодні, так скажімо,  він шалостями тільки відбудеться. Я думаю, що тут все це нам зрозуміло.

Тобто я ще раз хочу наголосити, що в людей визиває сьогодні дуже серйозне занепокоєння ситуація з складом судової гілки влади. Вона є такою, бо є складовою в цілому системи. Якщо система у нас корумпована, якщо вона сьогодні побудована на тому, що залежить повністю від волі і практично великих грошей олігархів, то такі ж самі суди, тут нічого чекати. І наївно розглядати це питання, що можна удосконалити діяльність судової гілки влади при корумпованій олігархічній владі,    це просто маячня якась і про це треба людям відверто говорити.

Тому ми сьогодні якраз і наполягаємо, і фракція Компартії і Компартія   неодноразово вносила пропозицію. Для корінного вирішення ситуації і зміни її реально треба вирішити дві речі: перше – це змінити  політичну систему у нас в державі. І, по-друге, обирати суддів народом. Тоді буде у нас відповідальність суддів не перед олігархами, а перед народом. І ті, хто живуть на цій території, добре знають, як  веде судочинство в районі, чи у місті, чи в області та чи інша людина. І, до речі, ті, хто дуже часто звертається до  демократії, демократичних засад за кордоном, у Сполучених Штатах Америки використовують радянський досвід обрання суддів на виборах. Я про це говорю, щоб ми розуміли, як треба змінювати ситуацію і покращити її.

А відносно цієї процедури, тут у нас сьогодні ситуація не для обговорення за змістом проекту, а ми повинні сьогодні вирішити тільки одне питання: направити на розгляд до Конституційного Суду. Ми, комуністи, будемо послідовними, як і в попередні рази, ми завжди наполягали, є ініціатива, давайте ми направимо до Конституційного Суду. Хай Конституційний Суд дасть висновок, після цього ми принципово будемо обговорювати тут, у залі.


1 коментар: